lørdag 1. februar 2014

Chocolate Chip Cookies

… eller mammakjeks som Fredrick kaller det.
(bilde forøvrig tatt ute i blåtimen)



Bakte en porsjon av disse i dag, så har vi kanskje noen dager.

Slik gjorde jeg…

Fant drøye 200 gram steinhardt inntørket brunt sukker i skuffen, 
som jeg klarte å dele i biter til å dunke videre på i den store støpejernsmorteren.

Når jeg var ferdig med det veide jeg det brune sukkeret, 
og fylte opp med hvitt sukker til det ble tilsammen 400 gram i bollen.

Tilsatte 225 gram meierismør i biter,
2 egg og en dæsj vaniljeekstrakt  sammen med sukkeret.

Så vispet jeg til det ble en røre med kremet konsistens.

Fant så ut jeg ikke hadde vanlig hvetemel, 
så det ble ca 310 gram fullkornshvetemel.
Tilsatte 3/4 ts salt, 1 ts bakepulver og 1 ts natron.
Blandet dette godt.

Så hakket jeg 3 plater (300 g kokesjokolade) i biter og blandet inn.

Klart for å sette på stekeplater.
Laget passe store klumper med en barneskje. 
Måtte steke 3 brett med 12 + 12 + 9 cookies.
Det skulle vel bli 33 mammakjeks totalt.
(Og da har de rimelig god størrelse altså)





Utgangspunktet var en oppskrift hos Manuelas Passion4baking,
men ettersom jeg ikke hadde alt tilgjengelig så ble det noen ørsmå endringere.

Det er enda mere spennende å følge med Manuela etter at vi møtte henne 
på bloggtreffet Førjulskos på Lillestrøm i November. 
Utrolig flott og festlig dame.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Koselig om du vil legge inn en kommentar.
Har dessverre måttet legge inn ordbekreftelse igjen pga problem med spam, men håper det går greit likevel :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...